söndag 13 februari 2011

En teori om bokläsning

Jag håller nu på och läser Ludwig von Mises' bok Human Action som är på nästan tusen sidor. Vad jag kan konstatera är att det tar mig längre tid att läsa den än vad det skulle ta att läsa fyra böcker på 250 sidor. Jag undrar om någon psykolog har utrett detta, men för min del så känner jag att det känns jobbigare att läsa en tjock bok än flera tunna, även om det totala sidantalet är lika. Fast för min egen personliga del gäller nog också att det känns jobbigare att läsa böcker med mindre bokstavsstorlek än med större (jag tror det beror på att det känns som man åstadkommer mer när man får vända blad oftare). Detta torde leda till slutsatsen att om förläggare vill att man ska läsa deras böcker med entusiasm ska man antingen ge ut tunna böcker (under ca 250 sidor) med liten tryckstil eller tjockare böcker med stor tryckstil (alternativet med tunna böcker och stor stil är naturligtvis inte heller uteslutet, men ofta tycker man nog att det blir lite för lite information i dem). Böcker som Human Action skulle alltså möjligen få flera läsare om den delades upp i två eller tre band (fast det kanske skulle motverkas av en större kostnad för köparen!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar