tisdag 26 juli 2011

Forskningsobjekt: Rothbard

Jag tänkte jag skulle skriva någonting om Murray Rothbard, eftersom jag precis har läst igenom hans Man, Economy, and State och Power and Market från pärm till pärm. Men det finns så mycket man skulle kunna säga att det blir svårt att få ner så mycket vettigt i ett blogginlägg. Det kunde i alla fall vara intressant för er skattebetalare (som finansierar min forskning) att veta att en del av min kommande doktorsavhandling troligen kommer att handla om Rothbard. Han var en förespråkare för den s.k. österrikiska skolan inom nationalekonomi, vilket bl.a. innebär att han ansåg att ekonomisk analys skall utgå från ett antal axiom om mänskligt handlande som med nödvändighet är sanna, d.v.s. att ekonomi inte skall göra "fiktiva" antaganden som t.ex. att människan är en egoistisk eller rationell varelse och dylikt eftersom det genererar fina teoretiska modeller. Dessutom är "österrikarna" mycket skeptiska till att kvantifiera nationalekonomi; för dem har begrepp som bruttonationalprodukt mycket begränsat värde. Som politisk filosof var Rothbard anarkist (medan de flesta österrikare nog nöjer sig med att vara starkt "nyliberala") och hans grundläggande moraliska princip är att allt tvång är illegitimt. Nåväl, om det låter intressant så kan ni förhoppningsvis se fram emot någonting i skrift från min sida om detta när jag är klar med min avhandling (om sisådär tre år). För dem som redan är anhängare av Rothbards politiska filosofi måste jag dock förvarna om att min analys troligen inte kommer att falla ut till dess fördel. Men vem vet, jag kanske ändrar åsikt på vägen; konstigare saker har hänt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar