onsdag 13 juli 2011

Nationalekonomi och värderingar

Mycket bra disussion i Studio Ett idag, där bl.a. Lars Calmfors medverkade, som underströk vikten av att att vara medveten om att ekonomer som ger råd i politiska frågor alltid blandar sina ekonomiska "fakta" med värderingar. Det jobbiga är naturligtvis att intervjuer med ekonomer vanligtvis inte sker på ett sådant sätt att värderingarna kommer upp i ljuset. Ofta verkar det som att de målkonflikter (som så förtjänstfullt togs upp i dagens reportage) inte existerar. Det skulle dock vara intressant att veta hur de ekonomer som försöker vara politiskt neutrala, och samtidigt vill uttala sig om politik, tänker. Föreställer de sig en genomsnittsindivid och ger råd som skulle passa den personens preferenser, eller skall deras råd gälla givet den politiska majoritetens preferenser (och i så fall måste de ju ge helt olika råd om skatter och dylikt om regeringen t.ex. skulle skifta från M till V).

7 kommentarer:

  1. Vadå när de uttalar sig? I vilket sammanhang?

    SvaraRadera
  2. Jag sitter inte och sparar på gamla pressklipp med ekonomuttalanden och kan således inte ge några konkreta exempel. Men jag tror man kunde hitta många intressanta uttalanden i det numera nedlagda radioprogrammet Ekonomiska klubben.

    SvaraRadera
  3. Om det nu är så svårt att komma på ett exempel (och svara på ett trevligt sätt) så kan jag ge dig ett exempel. Finanspolitiska rådets roll bland anant att ge regeringen råd om hur de ska bedriva sin politik GIVET de mål som regeringen säger sig ha. Om de exempelvis vill sänka arbetslösheten så får de kritik av rådet om de för en politik som har motsatt effekt.

    SvaraRadera
  4. Andreas, du tycks ha rätt så höga krav på hur man bör tala för att inte framstå som otrevlig...

    SvaraRadera
  5. Det är möjligt. Personligen tycker jag att det låter sarkastiskt när man skriver "Jag sitter inte och sparar på gamla pressklipp". Men du kanske sparar på pressklipp i övrigt? I vilket fall som helst så har jag aldrig riktigt förstått den här kritiken man hör då och då mot att nationalekonomer utalar sig om politiska frågor. Jag tycker att det är utmärkt!

    SvaraRadera
  6. Jag ska kolla lite på Finanspolitiska rådets rapport från 2011 när jag får tid. Kanhända finns det material för en ny bloggpost.

    SvaraRadera