måndag 19 september 2011

Maud Olofsson löste Olof Johanssons problem

Jag fortsätter oförtrutet att gräva i gamla politikerintervjuer. Denna gång gäller det Olof Johansson, intervjuad 1998, d.v.s. samma år som han avgick (och efterträddes av Lennart Daléus). Som framgått i intervjuerna med Birger Schlaug och Carl Bildt så stod centern på den tiden inte fast förankrat i det borgerliga blocket. Av det följande utdraget framgår t.ex. vilka problem Johansson såg när det gällde samarbete med moderaterna - problem som sedermera löstes av Maud Olofsson (och av Fredrik Reinfeldt också, kanske man ska tillägga, genom att både M och C justerade sin politik).

INGER ARENANDER: Du sa tidigare att du har legitimerat moderaterna som regeringsparti, och du har sagt att du är stolt över resultaten i regeringssamarbetet med moderaterna. Men hur kan det komma sig då att du verkar så väldigt lite intresserad av att centern skulle regera ihop med moderaterna igen?
OLOF JOHANSSON: Nämen jag har ju analyserat det politiska landskapet. Det handlar inte om moderaterna som parti. Det handlar inte om Carl Bildt som person; jag har haft bra samarbete med Carl. Men det handlar om att jag upptäcker ju när jag tittar på denna terräng att de tycker tvärtom mot oss när det gäller EMU-medlemskap; de tycker att energiomställning och den uppgörelse vi har gjort med socialdemokraterna och vänsterpartiet är fel; de har en helt annan uppfattning än oss - och alla andra också, höll jag på och säga - när det gäller avvägningen mellan vård och omsorg - de resurser som ska gå dit; och möjligen alternativt skattesänkningar. Jag menar, såna här problem måste man ju lösa ; i annat fall så bäddar man ju in stora problem och slitningar i en regering. [...]
IA: Men har du anledning att tro att de skulle ändra uppfattning i de här centrala frågorna [innan valet 1998]?
OJ: Jaa, makten lockar ju alltid. En del ändrar sig sent.
IA: Och då kompromissar moderaterna, menar du, åt ert håll?
OJ: Ja, jag kan inte se att det finns nåt riktigt bra annat alternativ.

2 kommentarer:

  1. Det är en bra insats du gör som roddar runt i gamla politikerintervjuer. Inte minst journalister och politiker har en förmåga att fort glömma.

    SvaraRadera