måndag 27 maj 2013

Bör Lövfen ge tydliga besked i regeringsfrågan?

En reflektion kring ekots lördagsintervju med Stefan Löfven: första frågan gällde regeringsbildningsfrågan efter nästa val. Jag kan inte nog understryka hur tråkig jag tycker den frågan är. Den är förståelig, eftersom sådana strategifrågor är så enkla för journalister att fokusera på, men själv måste jag erkänna att jag ser det som ett ganska härligt spänningsmoment att inte veta exakt hur regeringen efter ett val kommer att se ut.

Men mera allvarligt så har jag mera förtroende för ett parti som inte binder sig vid masten innan valet är avgjort. Efter valet förväntar jag mig att den partiledare jag röstar på sätter sig i hårda förhandlingar med alla potentiella regeringspartners för att se till att jag som väljare får ut så mycket som möjligt av att ha röstat på just det partiet. Men att avslöja exakt hur långt man är beredd att gå innan förhandlingarna börjat ter sig som en väldigt dålig utgångsposition.

Så mitt besked till Löfven (och alla andra partiledare/språkrör) är detta: fortsätt tiga i regeringsfrågan! Denna uppmaning kommer naturligtvis inte följas av allianspartierna, men för deras del kan jag alltså säga att de inte får några pluspoäng i min bok bara för att de är bergfasta i regeringsfrågan.

Och sedan vore det intressant att veta hur till exempel FP-väljare (kanske främst potentiella väljare) ser på denna bergfasthet: är alla FP-sympatisörer så säkra på att de inte kan få igenom mer av sitt partiprogram genom att sätta sig vid förhandlingsbordet med Löfven? Och hur många röster tappar de genom att konsekvent vägra denna samverkan (som faktiskt ganska allvarligt övervägdes av Bengt Westerberg på 1980-talet)? Jag såg för ett antal år sedan en opinionsundersökning om hur väljarnas favoritkoalitioner skulle se ut, och S+FP kom ganska högt upp, om jag minns rätt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar